برند های لوازم جانبی کامپیوتر

تاریخچه کیبورد از گذشته تا سال 2024

تاریخچه کیبورد از گذشته تا سال 2024 : انواع مختلفی از کیبوردهای کامپیوتر توسط شرکت های مختلف طراحی شده اند که هر کدام مناسب کارهای خاصی مثل گیمینگ، تایپ و … هستند. کیبورد از گذشته تا به امروز، تغییرات زیادی داشته است و امروزه شاهد طراحی کیبوردهای مدرن، حرفه ای و مناسب کاربری های خاص هستیم زیرا شرکت ‌های تولید کننده، امکانات مختلفی به کیبوردها اضافه کرده اند تا در مقایسه با کیبوردهای قدیمی، پیشرفته تر و کاربرپسند تر شوند.

اولین کیبورد خانگی در جهان توسط کریستوفر لتم شولز طراحی شده است که البته آن زمان، شکل کیبورد شبیه به کیبوردهای حال حاضر نبود و اولین کیبورد به اسم ماشین‌ تایپ، تولید شد. اگر برای شما هم جالب است که درباره تاریخچه کیبورد اطلاعات بیشتری به دست آورید، می توانید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه کیبورد : طراحی اولین ماشین تایپ مدرن در جهان توسط کریستوفر لتم شولز

کریستوفر لتم شولز، خالق اولین ماشین تایپ مدرن در جهان شناخته می شود و می توانیم طراحی اولین کیبورد در جهان را به او نسبت دهیم. تا قبل از ظهور کامپیوترها و ماشین های تایپ در قرن 19، مردم برای نوشتن از دست خود استفاده می کردند و هیچ ابزاری برای این کار در دسترس نبود اما در سال 1867 میلادی، فردی به اسم کریستوفر لتم شولز، دستگاه کارآمدی را خلق کرد و اولین ماشین تایپ در جهان را اختراع نمود. البته ساخت ماشین تایپ فقط به دست کریستوفر لتم شولز نبود و کارلوس گیلدن و ساموئل سولز نیز در اختراع این دستگاه نقش داشتند.

تاریخچه کیبورد

دستگاه تایپ مدرن که در سال 1867 طراحی شد، 9 سال پس از اختراع توسط شولز و همکاران او به صورت انبوه تولید گردید تا در اختیار نویسندگان و مردم قرار بگیرد. این دستگاه، شامل 28 کلید بود که حروف انگلیسی و اعداد 1 تا 9 بر روی کلیدهای آن نوشته شده بودند. برای کنترل اهرم دستگاه نیز یک پدال تعبیه شده بود.

تاریخچه کیبورد : ماشین تایپی هموند

ماشین تایپی کریستوفر لتم شولز تا سال ها توسط مردم استفاده می شد و چند سال پس از اختراع نیز تکامل هم داشت به طوری که دیگر پدال نداشت و چاپ و تحریر با آن از طریق اهرمی که روی خود ماشین وجود داشت، کنترل می شد.

سیر تکامل ماشین های تایپ و تحریر ادامه داشت تا اینکه ماشین تایپی هموند توسط جمیز هموند در دهه 1880 ساخته شد. این دستگاه، مکانیزمی بسیار متفاوت با ماشین های ساخته شده تا آن زمان داشت و کاربران می توانستند به جای فشار دادن کلیدهای روی صفحه، با حرکت دادن انگشتان خود به راحتی تایپ کنند. از ماشین تایپی هموند در آن زمان بسیار استقبال شد زیرا سرعت تایپ سریع تری داشت و در هنگام تایپ نیز لرزش کلیدها کمتر بود.

تاریخچه کیبورد :ماشین تایپی بلیکنسدرفر در سال 1892 (Blickensderfer typewriter)

از ماشین تایپی هموند تا چند سال استفاده شد تا اینکه در سال 1892، مدل دیگری از ماشین های تایپ رومیزی توسط شخصی به نام جورج بلیکنسدرفر طراحی شد. این ماشین تایپ به نسبت نسخه قبلی، طراحی جدیدتری داشت ضمن اینکه تایپ کردن با آن سریع تر و با سر و صدای کمتری بود

تاریخچه کیبورد : ماشین تایپی اندروود (underwood typewriter)

در همان سال 1892 که ماشین تایپی توسط جورج بلیکنسدرفر طراحی شد، شخص دیگری به نام فرانک اندروود، از نسخه جدیدتر این دستگاه رونمایی کرد که بیشترین محبوبیت را در قرن 19 داشت. ماشین تایپ ساخته شده توسط فرانک اندروود، یک قابلیت بسیار ویژه داشت و آن هم امکان کپی کردن متن بدون نیاز به تایپ مجدد آن بود. همچنین ویژگی دیگر ماشین تایپ فرانک اندروود، تعداد کلیدهای بیشتر دستگاه بود.

تاریخچه کیبورد

تاریخچه کیبورد :ماشین تایپ IBM Selectric

در سال 1961، ماشین تایپ IBM Selectric توسط شرکت IBM تولید شد. این ماشین تایپ نسبت به دستگاه های تایپ قبلی، طراحی متفاوت تری داشت و نحوه تایپ کردن با آن از طریق ضربه زدن به صفحه نبود. در این دستگاه، نوار تایپ حذف شده بود و به جای نوار از توپ های تایپ استفاده می شد.

توپ تایپ در ماشین تحریر Selectric با حرکت کردن بر روی صفحه، عمل تایپ را انجام می داد و دیگر مشکل قفل شدن ماشین تحریر هم وجود نداشت. کاربران با دستگاه Selectric می توانستند به سرعت تایپ کنند و با تعویض توپ های تایپ، امکان تغییر فونت نوشته ها را نیز داشتند. دستگاه Selectric در سه نسل با برخی تغییرات و بهبودهایی در بعضی قسمت ها، به بازار عرضه می شد.

تاریخچه کیبورد

تاریخچه کیبورد : ساخت کیبورد برای اولین کامپیوترها

پس از ظهور کامپیوترها، ماشین های تایپ به مرور محبوبیت خود را از دست دادند و برای استفاده از کامپیوتر هم نیاز به استفاده از صفحه کلید بود تا کاربران با آن بتوانند مطالب را بنویسند. اولین کامپیوتر در جهان قبل از ماشین تایپ Selectric طراحی شده بود اما با توجه به اینکه صفحه کلید کامپیوتر تکامل نیافته بود، مردم از ماشین های تحریر استفاده بیشتری داشتند.

در سال 1946، اولین کامپیوتر در دنیا در دانشگاه پنسیلوانیا ایالات متحده آمریکا توسط شخصی به نام انیاک ساخته شد. این کامپیوتر دارای رابطی به نام تله تایپ بود و تکنولوژی تله تایپ با متصل شدن به کامپیوتر، امکان انتقال دستورات به کامپیوتر را فراهم می کرد.

بعد از انتقال دستورات، پاسخ نیز از طریق نمایشگر قابل مشاهده بود. در تکنولوژی تله تایپ، نیاز به حضور اپراتور بود زیرا از کارت هایی استفاده می شد که توسط یکسری از کلیدها پانچ می شدند و سپس به دستگاه کارت خوان منتقل می شدند و این کارها را اپراتور انجام می داد.

سال 1949، سال توسعه کامپیوتر BINAC بود و تله تایپ ‌های مغناطیسی طراحی شدند تا مشکل نیاز به حضور اپراتور رفع شود. پس از کامپیوتر BINAC، کامپیوترها تا سال ها به تکنولوژی تله تایپ و کارت های پانچ شده وابسته بودند تا اینکه در سال 1964، یک کامپیوتر به اسم مولتیکس ساخته شد.

تاریخچه کیبورد

تاریخچه کیبورد : ساخت کامپیوتر مولتیکس

در سال 1964، کامپیوتر مولتیکس طراحی شد که به جزء صفحه کلید، از صفحه نمایش هم برخوردار بود. کاربران می توانستند با استفاده از کامپیوتر مولتیکس، در همان لحظه که تایپ کنند، متن تایپ شده را هم در صفحه نمایش مشاهده کنند. کامپیوتر مولتیکس در مقایسه با سیستم تله تایپ، کاربری بیشتری داشت و کاربرپسند بودن آن باعث شد که تا اواخر دهه 1970 برای همه کامپیوترها، صفحه کلید VDT استفاده شود.

صفحه کلیدها تا سال 1970 به صورت تکه تکه بودند و استفاده از آنها به سختی بود همچنین به نسبت ماشین های تحریر، ضعیف تر بودند و به همین دلیل کاربران ترجیح می دادند به جای کامپیوتر از همان ماشین های تحریر قدیمی استفاده کنند.

تولید اولین کیبورد خانگی مدل M توسط شرکت IBM

در نهایت اولین کیبورد خانگی به نام مدل M توسط شرکت IBM تولید شد. این کیبورد 5 سال پس از تولید اولین کامپیوتر توسط شرکت IBM، به بازار عرضه گردید و تحولی عظیم را در صنعت کیبورد کامپیوترها ایجاد کرد. با طراحی کیبورد مدل M، کاربران دیگر نیازی به ماشین های تایپ نداشتند و می توانستند از این کیبورد به راحتی برای نوشتن متن ها استفاده کنند. کیبورد M در دو رنگ بژ و خاکستری و با کیفیت ساخت بالا، در دسترس کاربران قرار داشت و از نظر ظاهری هم شبیه به کیبوردهای امروزی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *