برند های لوازم جانبی کامپیوتر

تاریخچه هارد و رم از گذشته تا به امروز

تاریخچه هارد و رم

تاریخچه هارد و رم

تولید هارد و رم از گذشته تا به امروز سیر طولانی را پشت سر گذاشته است تا اینکه حالا به این مرحله از پیشرفت رسیده است. احتمالا شما نیز دوست دارید بدانید حافظه های ذخیره سازی مختلف در گذشته به چه شکلی بوده اند و چگونه در گذر زمان تغییر کرده اند. حافظه ها و فضاهای ذخیره سازی تقریبا از سال 1946 وارد دستگاه های کامپیوتری شدند و تغییری ماندگار را در این صنعت رقم زدند. اما حافظه های ذخیره سازی باینری سن بیشتری دارند و به قبل از عصر کامپیوتر بر می گردند. در ادامه این مطلب می خواهیم راجع به تاریخچه تولید هارد و رم از گذشته تا به امروز بیشتر صحبت کنیم. لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه هارد و رم از گذشته تا به امروز

حافظه های دائمی رایانه ها همواره معضلی بوده است که سرعت پیشرفت صنعت کامپیوتر را کاهش داده است. در گذشته از مدل های اولیه هارد ها که اندازه بسیار بزرگی داشتند استفاده می شد که فضای ذخیره سازی آنها خیلی کم بود. اما امروزه با وجود هارد های کوچک و با ظرفیت ذخیره سازی بالا، این مشکل تا حد زیادی رفع شده است.

تاریخچه هارد و رم

ورود قطعه RAM  به بازار

در سال 1949 شخصی به نام جی فورستر قطعه ای اختراع کرد که بر مبنای مغناطیس کار می کرد و قادر بود اطلاعات را ذخیره سازی کند. این قطعه در واقع همان RAM بود که امکان ایجاد حافظه موقت و با سرعت بالا را فراهم می کرد. این قطعه در تولید کامپیوتر ها تا سال 1970 مورد استفاده قرار گرفت.

ورود قطعه whirlwind به بازار

در سال 1953 قطعه ای به نام whirlwind وارد بازار شد که مبنای ذخیره سازی آن نیز بر پایه مغناطیس بود. این قطعه از مهره هایی تشکیل شده بود که خاصیت مغتاطیسی داشتند و به صورت شبکه ای به هم متصل می شدند. این شبکه نیز ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به رم را دارا بود و بدین منظور مورد استفاده قرار می گرفت.

RAMAC ، نخستین هارد دیسک معرفی شده

1956 سالی بود که در آن RAMAC معرفی شد. این قطعه به عنوان نخستین هارد دیسک شناخته می شود. این هارد دیسک دارای پنجاه عدد دیسک مغناطیسی بود که هر کدام از این دیسک ها قادر بودند یک میلیون کاراکتر را در خود ذخیره کنند.

تاریخچه هارد و رم

معرفی CRAM

CRAM حافظه ای بود که در سال 1962 معرفی شد. این قطعه مخصوص ذخیره سازی موقت بود و گنجایشی در حدود پنج مگابایت داشت. همچنین اولین دیسک درایو قابل حمل نیز در همین سال ساخته شد.

رونمایی از رم دیجیتال یک کیلوبایتی

بالاخره در سال 1971 کمپانی اینتل از رم دیجیتال یک کیلوبایتی خود رونمایی کرد تا بعد از این سال، دیگر استفاده از رم های مغناطیسی قدیمی فراموش بشود.

در ابتدای دهه هشتاد میلادی، شرکت اینتل مشکل سرعت در نسل جدید رم ها را تا حد زیادی رفع کرد و تراشه ای وارد بازار کرد که سرعتی برابر با چهار مگابابت بر ثانیه داشت که در آن زمان عددی قابل توجه بود. همچنین کمپانی سیگیت، هارد دیسک کوچکی ساخت که نسبت به رقبای خود می توانست پنج برابر فضای ذخیره سازی بیشتری ارائه دهد.

تاریخچه رم از 1990 تا 2007

  • در سال 1990، دو نوع از هارد دیسک ها معرفی شدند که اندازه ای در حدود چهار تا پنج اینچ داشتند اما با این وجود می توانستند تا 1.5 گیگابایت اطلاعات در خود ذخیره کنند. به همین دلیل استقبال زیادی از آنها به عمل آمد.
  • در سال 1992 نیز ماژول SSD برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت تا جایگزین دیسک های چرخان درایو دیسک شود.
  • هارد دیسک های میکرو درایو در سال 2002 ساخته شدند که کوچکترین هارد دیسک های زمان خود بودند و در دو نوع 170 و 350 مگابایتی وجود داشتند.
  • بالاخره در سال 2007 اولین حافظه ذخیره سازی که میتوانست یک ترابایت اطلاعات را ذخیره کند، به وجود آمد. کمپانی هیتاچی در این سال موفق شد هارد دیسکی تولید کند که یک ترابایت گنجایش داشت.
  • تاریخچه هارد و رم

تاریخچه حافظه ذخیره سازی فلش

اولین بار ترانزیستورهای سلیکونی در سال 1954 به وسیله texsas instrument طراحی و روانه بازار شدند. چهار سال بعد مدارهای مجتمع توسط مهدنسان این حوزه ساخته شدند. در طول دهه های شصت و هفتاد میلادی تعداد بسیار زیادی از چیپ های سلیکونی تولید شدند و هزینه تولید را تا حد زیادی پایین آوردند.

سرانجام بعد از حدود 25 سال و در سال 1980، شرکت توشیبا اولین چیپ حافظه فلش را تولید کرد. اطلاعاتی که روی Flash ذخیره می شوند را تنها می توان از طریق اشعه فرابنفش پاکسازی کرد.

حافظه کامپکت فلش در مدل NOR-type در سال 1994 و در مدل NAND-type در سال 1995 برای اولین بار تولید و به بازار عرضه شدند.

فلش هایی که امروزه استفاده می شوند از تکنولوژی floting-gate بهره می برند که در اوایل قرن بیستم رونمایی شدند. حافظه ذخیره سازی فلش ها نیز ابتدا در حد چند مگابایت بود اما امروزه فلش هایی در بازار وجود دارند که تا چند ترابایت اطلاعات را می توان در آنها ذخیره سازی کرد.

تاریخچه هارد و رم

تاریخچه شرکت های هارد سازی

در تاریخچه هارد و رم به برسی شرکت های تولید کننده هارد در گذر زمان با فراز و نشیب های زیادی روبرو شده اند و اتفاقات مختلفی برای آنها افتاده است. از ادغام شرکت ها با یکدیگر گرفته تا ورشکستگی های مکرر این کمپانی ها. در قسمت زیر مهم ترین این رویداد ها به ترتیب آورده شده اند :

  • 1988 : شرکت وسترن دیجیتال که امروزه یکی از یکی از شرکت های پر آوازه در زمینه طراحی کنترل کننده ها می باشد، بخش تولید دیسک شرکت تاندون را خریداری کرد.
  • 1989 : شرکت سنترال دیتا،. بخش تولید دیسک خود را در اختیار کمپانی سیگیت قرار داد.
  • 1990 : کارخانه مینی اسکرایب ورشکست شده بود و شرکت مکستور آن را خریداری کرد و از آن برای تولید درایو های خود استفاده کرد.
  • 1994 : شرکت DEC امتیاز تولیدات قطعات ذخیره سازی خود را به صورت کامل به شرکت کوآنتوم واگذار کرد.
  • 1995 : شرکت تازه تاسیس Cnner paripherals ادغام خود با کمپانی مکستور را آغاز کرد که این ادغام در سال 1996 نهایی شد.
  • 1996 : شرکت جی اس تی «آتاری» تعدادی هارد درایو روانه بازار کرد. اما عمر فعالیت این شرکت در بازار هارد زیاد نبود و در سال 98 امتیاز خود را در اختیار شرکت هاسبر قرار داد و یک سال بعد در سال 1999 ورشکسته شد و کنار رفت.
  • 2000 : مکستور که مسیر توسعه را پیش گرفته بود، مدیریت قسمت هارد دیسک شرکت کوآنتوم را نیز به نام خود زد. شرکت کوانتوم پس از این معامله بیشتر توجه خود را به نوارها و تجهیزات پشتیبان گیری اختصاص داد.
  • 2005 : مکستور حالا به یکی از غول های حوزه هارد دیسک تبدیل شده بود و بسیاری از شرکت ها، زیر مجموعه آن محسوب می شدند. همین موضوع باعث شد تا مالک سی گیت تصمیم بگیرد کمپانی مکستور را خریداری کند.

خرید انواع محصولات الکترونیکی از فروشگاه پاندا سنتر

هرکدام از قطعات الکترونیکی تاریخچه ای دارند که آشنایی با آن خالی از لطف نیست. شما با خواندن این مقاله، درمورد سرگذشت هارد و رم در گذر سالیان طولانی اطلاعات کسب کردید‌. اکنون می دانید که بشریت چطور تلاش کرده است تا به این درجه از پیشرفت دست پیدا کند. در پایان شما می توانید به منظور خرید انواع هارد به فروشگاه پاندا سنتر مراجعه کنید که فروشنده انواع محصولات الکترونیکی از برندهای معتبر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *